Follow by Email

Monday, 19 May 2014

JANGAN PUTUS ASA TERHADAP ALLAH S.W.T.



JANGAN PUTUS ASA TERHADAP ALLAH S.W.T.

Setiap org pernah merasai dan lalui saat kekecewaan mereka..tidak kira yg kaya,miskin,kecil mahupun besar. Secara jujurnya sy pon pernah merasai kekecewaan dan hampir putus asa..tetapi alhamdulillah ALLAH masih lg memberi sy kesederan serta harapan..barangkali kita di uji dengan hilangnya orang yg kita paling sayangi sama ada ibu atau ayah atau kedua-duanya sekali. Mungkin juga kita di uji dengan menimpa musibah atau kecelakaan. tapi yang penting segala yang berlaku ada hikmah di sebaliknya.. Kerap manapun kita di uji oleh ALLAH s.w.t. maka hendaklah kita bersangka baik terhadap-Nya.. Kembalilah kepada Nya kerana Dialah yang Memberi kita senang dan susah.

Tetapi ALLAH telah berfirman:

dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir".
(Potongan surah Yusuf:87)

Apa segala yg berlaku adalah percaturan dari ALLAH..maka dialah sebaik2 percaturan..kita janganlah sesekali bersangka buruk kepada ALLAH apabila kita inginkan dan mahukan tidak ditunaikan..contohnya kite kerap kali berdoa kepada ILAHI tetapi masih tidak lagi dikurniakan permintaan kita.. kita perlu ingat bahawasanya ape yg ditetapkan oleh ALLAH itu adalah yg TERBAIK utk KITA masa ini..

Maka teruskanlah BERDOA pada ALLAH..JANGAN KITA BERPUTUS ASA DARI RAHMAT ALLAH..


Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).
(Potongan ayat surah al-Baqarah:214)

ALLAH sentiasa menguji hamba2 nya dimana mahu melihat IMAN hamba2 nye..kite sering diuji dgn pelbagai cara..bersabar lahh..

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.
(Ayat al-Baqarah:155)


P/s: bila kita ditimpa musibah,masalah dan dugaan..maka bersabarlah dan sentiasa bersenyum OKEY!!.

from: IBNU SULUDIN

Sunday, 4 May 2014

Assalamualaikum..

Agak lama tak berblogger..maklum lah bukan kaki blogger..cuma hobi yg tak berapa nak menjadi aje dgn blog ni.hehe in shaa allah lepas ni akn cuba utk mnghidupkan kembali nukilan2 ini tentang info islam..

Sekarang pun dah masuk bulan rejab..tidak lame lagi sya'ban dan bulan yg dinantikan barangkali adalah bulan ramadhan..

Doa apabila kunjung nya bulan Rejab...
”Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.”

Ertinya: Ya Allah, berkatkanlah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rajab dan Sya’ban; dan temukanlah kami dengan bulan Ramadan.


Monday, 3 June 2013

"DOA ADALAH SENJATA ORANG MUKMIN"

Setiap agama yang wujud di muka bumi ini sama ada agama samawi ataupun bukan samawi dituntut agar penganutnya berdoa. manakala bagi agama Islam memang amat menggalakkan umatnya agar berdoa kepada Maha pencipta. kita sebagai umat Islam hendaklah menggunakan saluran-saluran yang betul untuk menhajati sesuatu perkara yang mana telah di ajarkan oleh Rasulullah s.a.w. kepada kita. kita perlu ingat apabila kita inginkan atau menghajati sesuatu hendaklah berdoa dan pintalah dari Allah s.w.t. bukan selain dari-Nya.! 

kita sedia maklum dan banyak kali sering melihat dan mendengar di dada akhbar serta tv di mana masyarakat awam masih percaya dengan khidmat bomoh, walhal mereka sudah maklum bahawa banyak khabar buruk apabila menggunakan khidmat bomoh ini malah ada yang tergadai maruahnya demi menurut kemahuan nafsu si bomoh itu serta ada yang telah di tipu hidup-hidup sanggup berhabisan duit demi mencapai hasrat dengan jalan pintas dan cara yang ama kotor. semua perbuatan ini adalah amat ditegah oleh Islam.

Islam telah menggariskan panduan untuk kita mencapai hajat kita, maka kita perlulah mengikut segala arahan yang telah ditetapkan oleh ajaran Islam. Ada sesetengah masyarakat yang inginkan sesuatu itu dengan cepat dan tanpa memikirkan kesan buruk yang akan ditimpanya kelak. kita sebagai umat Islam hendaklah usaha dahulu terlebih dahulu selepas itu berdoa kepada Allah s.w.t. dan selebihnya berserah kepada yang Esa. jangan sesekali kita berputus asa apabila doa atau permintaankita tidak dikabulkan. teruskan doa kepada Allah s.w.t. 

Allah s.w.t. berfirman di dalam surah al-Ghafir ayat 60: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenan doa permohonan kamu. Lihat betapa kasihnya Allah s.w.t. terhadap hambanya yang mana menyuruh hamba-hambanya berdoa kepada-Nya apabila inginkan sesuatu dan pasti Allah s.w.t. akan kabulkan permintaan.

Di dalam berdoa ada juga etika-etikanya, bukan apa ini menunjukan kita bermohon dengan bersungguh-sungguh. Sedangkan kita hidup sesama manusia ada tatatertib inikan pula yang menciptakan kita. Antara etika berdoa kepad Allah s.w.t. adalah: 

Pertama, dimulakan dengan pujian kepada nama-nama Allah contohnya ar-Rahman, ar-Rahim. Atau dengan kata nama lain bertawassul dengan nama-nama Allah. Kemudian selawat kepada Nabi s.a.w. Kedua, berdoa dengan penuh keyakinan, bersungguh-sungguh dan tidak leka. Ketiga, amalkan doa-doa pilihan yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. Keempat, fahamilah apa yang kita pinta dari Allah s.w.t. dan janganlah cuma hafal sahaja tetapi cubalah faham maknanya serba sedikit. akhirnya, kita janganlah tergesa-gesa di dalam berdoa kerana Allah s.w.t. maha mengetahui apa yang hamba-Nya inginkan, maka kita pintalah dengan bersungguh-sungguh.

Allah s.w.t. berfirman lagi di dalam surah Yunus ayat 106 : Allah s.w.t. memberi amaran kepada hamba-Nya agar tidak terjerumus dalam kancah syirik dalam doa, firman-Nya, “Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah (atau memohon) yang lain daripada Allah s.w.t, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepadamu. Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu menjadilah engkau dari orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu).”

Bersangka baik kepada Allah s.w.t. itulah yang utama, Allah s.w.t. berkuasa mutlak memakbulkan doa dan Dia telah menetapkan beberapa syarat, namun Dia juga tidak memungkiri janji setiap doa akan dikabulkan selagi mana menepati syarat-syaratnya.

BARAKAALLAH.=P 

Mari kita sama-sama ke arah yang lebih baik.

by: ibnu suludin.

Saturday, 25 May 2013

TANGGUNGJAWAB ANAK TERHADAP IBUBAPA

Di sini saya menyeru diri saya sendiri serta saudara seagama saya.saudara seaqidah saya. sayangilah ibubapa kita selagi mana mereka masih di depan mata kita.ingatlah segala bentuk pengorbanan mereka tanpa sedikit pun keluhan yang terpancul di bibir mereka untuk membesarkan kita. si ayah penat mencari nafkah untuk si ibu dan anak demi memberi sesuap nasi, memberi pakai, memberi pendidikan yang cukup. si ibu pula bertarung nyawa demi melahirkan kita menahan segala sakit perit. bila malam kita di waktu kecil terjaga malam mahu kan susu tanpa keluhan terus si ayah bangkir dari membancuh susu manakala si ibu pula mendodoikan si tubuh kecil agar tenang tidak nangis dek kehausan. itulah pengorbanan mereka, belum dikira lagi tika mereka sakit terpaksa juga menjaga kita.di saya ingin berkongsi beberapa tanggungjawab si anak terhadap ibubapa mereka sama ada ibubapa mereka masih ada atau tidak. tanggungjawab itu mestilah dilaksanakan SEMASA dan SELEPAS mereka tiada. tika SEMASA mereka masih ada di depan kita berbaktilah,berbuat baiklah, gembirakanlah hati mereka,berilah mereka nafkah sedikit dari harta kita,dengarlah apa yang mereka katakan,taatlah segala perintah mereka selagi tidak bercanggah dengan syariat islam.kita bayangkan tika waktu mereka.membesarkam mita,semua wang yang mereka cari adalah semata-mata untuk kita tapi bila kita sudah bekerjaya adakah duit kita ada untuk mereka?marilah kita muhasabah diri kita tidak banyak pun tidak mengapa. sebenarnya mereka tak nak pun duit kita yang mereka mahu adalah kita hidup bahagia dan disamping itu mereka mengharapkan kita mengingati mereka serta kasih sayang dari kita.marilah kita kearah itu. Oleh itu, marilah kita mengambil kesempatan ini untuk berbakti pada mereka. manakala untuk anak yang tiada ibubapa mereka tiada kesempatan untuk berbuat perkara di atas tapi janganlah merasa sedih Allah itu maha adil. Tetapi sebelum itu kita bayangkan saudara kita yang lahir memang sudah yatim piatu di mana mereka tidak pernah merasa erti kasih sayang. manakala anak yang kehilangan ibubapa mereka boleh lah berbakti seperti ini, sentiasa mendoakan ibubapa mereka, tunaikan nazar atau hajat yang mana tidak kesampaian, rapatkan hubungan silatirahim sesama rakan mereka tika hayat hidup, langsaikan hutang, bauarkan hutang puasa mereka, tunaikan haji untuk mereka jika mampu. tidak kira kita di mana maka ingatlah ibubapa kita. sentiasalah berdoa untuk mereka, sentiasalah berhubung dengan mereka. Nukilan ini sebenarnya untuk peringatan diri saya sendiri dan luahan isi hati saya kerana saya sayangkan ibubapa saya. "redha Allah terletak pada redha ibubapa, jika kita murka pada ibubapa maka bererti kita murka pada Allah.

Wednesday, 31 October 2012

perbezaan cara solat perempuan dengan solat lelaki

Ada 5 perkara yg perlu di titik beratkan. Sunat bagi perempuan yg bersolat melakukan cara yg berbeza daripada lelaki.
1 merapatkan anggotanya antara satu dengan rusuknya dan melengkapkan perut ke pehanya. Berlainan dengan lelaki ia sunat merenggangkan kedua belah sikunya daripada rusuk mereka sera menjarakkan peha dari perutnya.
Berdasarkan hadis: yg bermaksud: nabi saw berjalan berhampiran dua orang perempuan yang bersolat, lalu baginda bersabda, "apabila sujud rapatkanlah sebahagian badan kamu ke lantai kerana orang perempuan tidak sama cara sujudnya sebagaimana orang lelaki" (riwayat al-baihaqi: 2/232)
2) memperlahankan suara walaupun ketika solat di tempat yang nyaring (jahar) sekiranya bersolat di tempat yang ada lelaki bukan mahram kerana dikhuatiri fitnah.
Allah berfirman; maksudnya: oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu).(surah al-ahzab:32)
Tegahan dalam ayat di atas menunjukkan bahawa suara perempuan boleh menimbulkan fitnah.oleh itu mereka dituntut memperlahankan suara ketika bersama-sama lelaki yang bukan mahram. Keadaan ini betbeza dengan orang lelaki yang sunat menyaringkan suara pada solat-solat yang nyaring.
3) orang perempuan yang ingin mengingatkan orang yang lain untuk sebarang tujuan tentang sesuatu yg berlaku ketika bersolat hendaklah bertepuk tangan dengan cara menepukkan tangan kanan ke atas belakang tapak tangan kirinya. Sementara orang lelaki pula hanya bertasbih dengan suara yang kuatbtetapi bukan dengan tujuan memberi ingatan.
Berdasarkan hadis: bermaksud: daripada sahal bin sa'ad, rasulullah bersabda "sesiapa meragui sesuatu ketika bersolat hendaklah bertasbih. Apabila bertasbih dia akan diberi perhatian sementara bertepuk tangan hanya untuk wanita". (riwayat al- bukhari :652 dan muslim: 421).
4)sebagaimana dinyatakan 'aurat perempuan adalah seluruh anggotanya kecuali muka dan dua tapak tangan.
Allah berfirman: bermaksud: dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya..(surah al-nur:31)
5) azan tidak sunat bagi wanita namun sunat baginya iqamah sahaja. Walau bagaimanapun tidak makruh jika wanita azan dengan suara yang perlahan malah ia dianggap sebagai zikir yg berpahala. Tetapi jika azan dengan suara yg kuat hukumnya makruh malah haram pula jika dikhuatiri fitnah. Keadaan ini juga berbeza dengan orang lelaki.sebagaimana diketahui azan adalah sunat bagi mereka pada setiap solat fardu yang akan didirikan.
Semoga perkongsian ini dapat meningkatkan amal ibadah kita dari hari ke hari serta mendapat kerahmatan dari Allah. 

(ibnu suludin)
Published with Blogger-droid v2.0.8

Monday, 29 October 2012

"Benarkah kita sayang ibu bapa kita?"


Apabila kita di tanya adakah kita menyanyangi kedua ibu bapa kita.kita pastinya akan menjawab ia, kita sayang mereka.kita akan berkata begitu tanpa ragu-ragu.
Tetapi, secara kita tidak sedar kita telah jauh daripada mereka.harta kita tidak di kongsi bersama mereka.kononnya mahukan privasi, kita tinggalkan mereka. Sebenarnya ungkapan sayang yang kita lafazkan itu hanya sekadar mainan mulut. Iyalah siapa yang tidak sayangkan ibu bapa sendiri. Itulah kebiasaan yang kite dengar.
Jadi sedalam manakah kita mencintai kedua ibu bapa kita? Jika kita renungkan kembali adakah ibu bapa kita kita ini termasuk dalam cita2 kita? Namun, jika kita perhatikan dan dengar ramai yang ingin menjadi doktor, penguam, pilot, usahawan berjaya. Tetapi adakah kita meletakkan ibu bapa kita di dalam "pelan cita2" kita? Pernah tak kita terfikir bagaimana saat mereka tua nanti. Mampukah ibu bapa kita melakukan kerja2 harian seperti saat mereka muda dahulu?
Kita tanamkan di dalam diri kita atau sematkan cita2 kita bahawa kita mahu kesenangan ibu bapa kita di hari kelak nanti.
Tetapi hanya setakat itu yang selalunya kita sebut bukan? Jika hanya kalau sebut sahaja tidak memberi makna apa2. Tiada perancangan yang teratur untuk membahagiakan mereka.
Nanti apabila sampai saat kita perlu memberikan perhatian kepada mereka pada hari tua mereka, kita akan terkejut dengan kesukaran yang perlu dihadapi, lantas meninggalkan mereka. Lebih2 lagi jika ibu bapa mereka yang menghadapi penyakit kronik seperti diabetis,  nyanyuk dan sebagainya.
Sebab itu saya mengajak diri kalian dan diri saya juga agar memberi perhatian kepada ibu bapa kita. Srlqgi mereka masih wujud di depan mata kita, selagi mereka boleh kiya hubungi walau kejauhan di mana2. Sebelum Allah tarik nyawa mereka dan menutup peluang untuk kita berbakti kepada mereka.
Ada seorang sahabat  nabi yang sanggup mendukung ibunya untuk menunaikan ibadah haji. Mendukung ibunya melakukan tawaaf, sai'e. Dan sahabat tersebut berjumpa dengan nabi lalu bertanya."adakah jasaku telah terbalas untuk ibuku? Jawab nabi "belum lagi.malah dengan setitik susu pun tidah terbalas". Lihatlah betapa besarnya pengorbanan yang ibu kita telah lakukan untuk kita ketika kecil begitu juga dengan ayah kita.
Ada satu kisah, berkenaan dengan  seorang lelaki yang membawa ibunya, anak dan isterinya menaiki bot. Kemudian bot itu karam,  dan sumua mereka kelemasan. Lelaki itu pandai berenang , terus memilih menyelamatkan ibunya tanpa berfikir panjang.isteri dan anaknya mayi lemas. Apabila orang tahu tentang kisah ini dan orang ramai bertanya, kenapa bertindak demikian?
Dia berkata, "isteri dan anak, insyaAllah aku akan dapat cari ganti. Tetapi ibuku, aku hanya ada satu ibu sahaja dan itu tidak boleh di cari ganti.
Jadi sekarang, apakah cita2 kita untuk kedua ibu bapa kita yang tidak boleh di cari ganti. Bertindaklah, bahagiakan mereka selagi mereka masih wujud di dunia.
P/s: nukilan ini tidak ada kene mengena dengan siapa2 sama ada sudah kahwin ataupun belum. Cuma sekadar perkongsian dan peringatan pada diri saya serta saudara2 islam saya di luar sana

.(ibnu suludin)
Published with Blogger-droid v2.0.8

Tuesday, 28 June 2011

Menjauhi Riya’ Dan Mengutamakan Keikhlasan

hadis: 
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Adakah kamu mahu aku memberitahu kamu tentang suatu perkara yang aku takuti ke atas kamu daripada dajal? Mereka menjawab: Sudah tentu wahai Rasulullah! Bagindapun berkata:” Syirik khafi iaitu seorang lelaki bangun bersembahyang lalu dia memperelokkan sembahyangnya kerana ada orang yang memerhatikannya.” 
                                                                                                                             (Riwayat Ibnu Majah)


al quran:
firman ALLAH maksdunya:
.....mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri Dengan malas. mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka Bahawa mereka orang Yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).
                                                                                                               (an nisa':142)


huraian:
1. Di antara tanda ikhlas ialah apabila seseorang itu lebih suka menyembunyikan kebaikannya sebaliknya tidak suka jika kejahatannya disembunyikan. Dia melakukan kebaikan semata-mata kerana mahukan keredhaan daripada Allah S.W.T.
2. Sebaliknya riya’ pula adalah mencari sesuatu untuk keuntungan diri daripada amalan yang dilakukan di dunia sama ada untuk mendapatkan pujian, sanjungan, hadiah dan sebagainya bahkan hal ini termasuk dalam perbuatan syirik (syirik khafi).
3. Perbuatan riya’ (suka menunjuk-nunjuk), jika telah menjadi satu tabiat, lambat laun akan menyebabkan orang yang melakukannya dipandang hina oleh manusia lain. Oleh itu ubat riak ialah dengan menyembunyikan amalan yang ingin diserlahkan oleh nafsu kecuali amalan yang tidak dapat tidak, mesti dizahirkan seperti solat berjamaah, berpuasa dan yang seumpama dengannya.
4. Orang yang riak adalah termasuk orang yang munafik. Maka tiadalah pahala bagi perbuatan baik yang dilakukannya itu di sisi Allah S.W.T, sekalipun ia terpuji di mata manusia. 

sbg contoh & renungan:
apabila kita bangun dari tidur utk "qiammulail" tetapi dgn niat d dlm hati kita berkata "aku bangun seorang diri dlm keadaan yg gelap gelita bg menunaikan solat 2 rakaat dengan keadaan keliling masjid atau surau kesepian ketidak hadiran org " adakah itu di kategorikan riya..?? kata2 dari ust ku, zikmal Fuad..kenapa di katakan dengan termasuk di kalangan riya'?? kerana telah terbit kata2 itu di dalam hati kita..

dakwah89:
kita sbg muslim yg di didik dr kecil mengenai ISLAM wajib menjauhi perkara2 riya agar setiap perbuatan kita mendapat balasan dari ALLAH dan tidak melakukan perkara yg sia2..

kita memang tidak di nafikan susah utk mengelakkan dari perkara ketidak keikhlasan dan riya tapi kita perlu atasi nya dengan penuh berhemah dan menanamkan sifat2 mahmudah seperti ikhlas..

contohnya: kita memang tidak dapat lari ketidak ikhlasan itu seperti kehadiran kita ke kelas pada hari ini dan dalam perjalanan ke kelas itu adakah timbul sifat riya'??..dari segi pemakaian harian kita sendiri pula adakah timbul sifat riya juga???? 

"peringatan utk diri sy dan kalian"
agar kita sentiasa di bwh RAHMAT-NYA