Sunday 29 May 2011

Memberi Salam Amat Digalakkan Dalam Islam

Hadith :
“Daripada Anas r.a. bahawasanya ia berjalan di kalangan beberapa orang kanak-kanak lalu ia memberi salam kepada mereka dan katanya Nabi s.a.w. berbuat demikian.
 
Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Huraian: 1. Sunat memberi salam kepada sesama muslim tidak mengira darjat, pangkat dan peringkat orang yang diberi salam.
2. Memberi penghormatan kepada orang yang lebih rendah martabat dan pangkat tidak akan mengurangkan kemuliaan seseorang.
3. Umat Islam hendaklah sama-sama hormat menghormati antara satu sama lain dan mengamalkan sunnah Nabi s.a.w dengan memberi salam apabila bertemu walaupun terhadap kanak-kanak.

Renungan: 
sejauh manakah kita menerapkan nilai2 murni atau ciri2 keislaman dalam kehidupan kita? seperti hadis di atas Rasulullah menunjukkan teladan atau contoh yg terbaik pada kita semua..sebagai renungan untuk kita contohnya kita sebagai pelajar atau mahasiswa/i adakah yg muda akan menberi salam terdahulu? fenomena skarang di alam intitusi2 pelajar senior memberi peringatan pada pelajar junior agar memberi salam pada abg2 o akak2 senior..adakah itu yg d ajar oleh junjungan besar Nabi Muhammad kita? selain itu d pejabat pula adakah staff2 yg d bawah perlu trlebih awal mmberi salam? alangkah indahnya dan baiknya jikalau boss kita yg mmberi salam pada kita dahulu..bila pandang dr sudut logik n psykologi nya jika boss mereka berbuat demikian mereka akan terasa bangga dan merasakan yg boss mereka itu mengambil berat tntang staff2 nya srta mereka akan berasa senang terhadap boss nya..so, kita perlu la mengambil teladan dari isi pati dari hadis d atas utk pendoman hidup kita..insyaAllah..

No comments:

Post a Comment