Saturday 28 May 2011

Mensyukuri Rezeki Menambahkan Berkat

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Makanan untuk seorang mencukupi untuk dua orang dan makanan untuk dua orang mencukupi untuk empat orang dan makanan untuk empat orang mencukupi untuk lapan orang.”
 
Riwayat Bukhari dan Muslim

Renungan: adakah selama ini kita mensyukuri nikmat yg telah Allah berikan pada kita? adakah kita memanfaatkan segala nikmat yg Allah telah cucuri ke atas kita? ingatlah bahawasanya, sebagai hamba yg kerdil ini adakah kita mensyukuri nikmat yg tlh di berikan pada kita sejak dr dulu? kita tidak perlu melihat terlalu jauh..tapi adakah kita mensyukuri stlh bangkit dr tidur, dapat kembali menghirup udara yg segar, dapat melihat keindahan alam ini..insyaAllah semoga kita sentiasa kembali jalan yg di redhai-Nya..

1 comment:

  1. jikalau kita menyelami ayat quran surah ibrahim ayat 6 yg mbawa mksud: "dan(ingatlah) ketika tuhan kamu mmberitahu: Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras"..

    Renungan: itulah janji2 Allah pada hambanya..jika sesorang d kurniakan nikmat atau rezeki hendaklah mereka bersyukur nescaya Allah akan menambah nikmat2 nya pada hambanya kelak.tetapi jika tida sebalik nye akan menanti iaitu azab dati Allah..

    ReplyDelete